1. ábra. A szár szójelének képszerű változata egy szentgyörgyvölgyi tálon; nem egyszerű növényábrázolásról, hanem egy szójelként olvasható ősvallási jelképről van szó; népi cserépedényeink archaikus díszítése igen gyakran a Föld isteni középpontját jelképezi (meséinkben a király kertjében nő az égigérő fa) - azaz a cserepek jelkészlete meghatározott jelentést hordoz, amely körülmény leszűkíti a lehetséges szavak körét; a hangalakját a székely "sz" rovásbetű és az ábrázolás képi tartalma alapján választhatjuk ki (igénybe véve a sumer sar"növényzet" jel segítségét is)
Bevezető
A szegedi párbeszéd alkalmával módom nyílt a Finnugrisztika Tanszék előadói és diákjai előtt ismertetni a 7500 éves szentgyörgyvölgyi tehénszobor feliratát. E beszélgetésnek köszönhetően néhány nyelvészeti-írástörténeti kérdés is terítékre került. A megvitatásukra akkor nem volt igazi lehetőség, de a neten részletesebben is kifejthetjük az álláspontjainkat. Bár ezek nem közelítenek egymáshoz, a dolog mégsem felesleges, mert legalább az érvek tisztázódnak.
A professzor úrnak részben igazat kell adnom, mivel a szótárak adatait ő idézi pontosabban. Mégsem ő képviseli a teljesebb igazságot, mert a szótárak nem mutatják be a szócsalád és a nyelvek összefüggéseit.
"Kedves Varga Géza!
...
Az ön olvasata azért nem jó, mert szár 'király' jelentésű szó sem sumérul, sem akkádul nincsen: mint ahogy az ön rendelkezésére is álló szójegyzékből tudhatja, a király surémul LUGAL, akkádul SARRU. A SAROK hangsornak nincs köze ezért a szár Óg - Heraklesz-hez. Pontosabban: ezért SINCS.
...
Kérem tehát, hogy ne mellébeszéljen, hanem a kritika lényegét értse meg.
Kozmács István "
Írója arra emlékeztet, hogy a sumer "király"
lugal-nak, az akkád "király" szó meg
sarru-nak hangzott, amiben formálisan és valamennyire igaza is van. A helyesbítést köszönöm! Sumer, vagy sumer-akkád
sar/ szár "király" szó valóban nem szerepel a szótárakban. Bírálóm tájékoztatása ugyan nem pontos (mert az akkád "király" szónak volt
sar alakja is, amit a
szár-ral mégiscsak össze lehet vetni) - de ennek ne tulajdonítsunk nagy jelentőséget!
Fontosabb ennél az, hogy az akkád
sar "király" szó rokonsága a sumerek számára sem volt ismeretlen, sőt nagy a valószínűsége annak, hogy az akkádok is a sumerektől (vagy valamelyik környékbeli agglutináló néptől) vették azt át. A sumerben is van
sar hangalakú szó, de az "növényzet" jelentésű, ami eredetileg az égigérő fára vonatkozott - amely, mint látni fogjuk, közvetlen rokona, vagy előzménye az akkád
sar "király" szónak. A
szár nemzetközi szócsaládját (amelyben a "király", vagy az abból devalválódott "úr" jelentés gyakori) a sumerek is ismerték. Erre két további példánk is van. A sumer
kuruigi "király" (szó szerinti fordításban "ország szeme") töve a sumer
kur/hur"hegy, ország" szó. A sumer szókincsben szerepel az
ur "úr" szó is, ami szintén a
szár rokona. A magyar
ország,
uraság és
orom azonoságai alapján nyilvánvaló, hogy ugyanannak a szócsaládnak az elemeit találjuk meg a sumer, az akkád és a magyar szótárakban is.
Ez akkor is belátható, ha a nyelvészeti irodalomban e kapcsolatrendszer nincs kifejtve. A szócsalád története, jelentésbokra és elterjedtsége szélesebb ívű annál, mint amit a sumer és akkád szótárak, vagy a magyar etimológiai szótárak áttekintenek.
A nyájas olvasó joggal számít arra, hogy alább megkísérlem bizonyítani a fenti szavak rokonságát, egy nemzetközi szócsaládba való tartozását.
2. ábra. Őrségi cserépedény Franz Simon nyomán; a szár jelek az edényt a Teremtő istent jelképező égigérő fával, minden jó forrásával azonosítják
A szokásos nyelvészeti megközelítés korlátai
Elsőként egyes nyelvészeti dogmák cáfolatával, a hiányosságok felsorolásával kell kezdenem.
Ilyen hiányosság a szemantika - különösen az ősvallási összefüggések - elhanyagolása. A fenti szóbokor elemei ugyanis egyrészt a világoszlopot (világfát, égigérő fát, világhegyet), másrészt a véle azonos Istent és a tőle származó királyt, királyságot jelentik. E látszólag távoleső jelentések összetartozásának felismeréséhez az ősvallási hiedelmek figyelembe vétele szükséges.
Az ősvallás azonban az akadémikus "tudomány" képviselői számára leggyakrabban csak figyelmen kívül hagyható babona. E téves alapállás aztán - párosulva a nyelvcsaládokról és a szabályos hangváltozásokról felállított hipotézisek eltúlzott tiszteletével - megakadályozza a szavak összefüggéseinek tisztázását.
A nyelvészeket a sumer és magyar nyelv összevetésében megakadályozza az a széles körben elterjesztett balhit is, miszerint a sumer rokontalan szigetnyelv. E sohasem bizonyított téveszmével "
A finnugor elmélet alkonya " című kötetemben számoltam le, a nyelvek monogenizésére emlékeztetve. Ha a modern ember egyetlen családból származik, akkor a létező összes nyelvet is ősrokonság fűzi egybe - akár van erre a nyelvészet által kidolgozott és elfogadott szabályos hangváltozás, akár nincs. A hasonlóság minden tudományban elsősorban a rokonság jele, s ez alól a nyelvészet sem kivétel: a szavak hasonlósága alapvetően a genetikai kapcsolatnak köszönhető, legyen szó bármilyen földrajzi, vagy időbeli távolságról. (Erről bővebben: "
A nyelvtudomány megtermékenyült " c. cikkben!)
A szabályos hangváltozások bűvöletében élő nyelvészettel szemben - mivel a székely írás egy kőkori ősvallási jelrendszer leszármazottja - az írástörténet az ősvallási összefüggéseket is tisztázza. Ennek köszönhető, hogy - a szótárírók állításaihoz képest - újdonsággal is szolgálhatunk a
szár szócsaládjáról.
3. ábra. Magyarszombatfai tál felülnézeti világmodellel, sarkain a szár szójelével
A szócsalád tagjai
A
sar, sarru, szár és társai egy nemzetközi szócsalád részei voltak már az ókorban is. A
szár szóbokra az akkád nyelvbe is más (nem indoeurópai és nem sémi) nyelvekből került.
A magyar
szár szó rokonságába tartozik a
dörgés, a
Teremtő töve, az
úr(amelynek legelső feljegyzett alakja még "h" hanggal kezdődik Úrhida nevében), valamint a
harcos, a
sarok (
szár Óg "úr Óg", azaz Heraklész), a
szarv, szaru és talán a
szárny is.
Tágabb rokonságába tartozik többek között az obi-ugor Numi Tórem istennév és az etruszk Numitor név megfelelő szótagja, a szkíta napisten
Oitoszür "Idő úr" neve, a német
herr "úr", az angol
sire "úr", az orosz
cár "uralkodó", az említett akkád
sar/sarru "király", a
hurrita népnév (amely "harcos" jelentésű), valamint a héber
erec "herceg" szó is.
Hogy ez a rokonság a fentebbieknél is szélesebb körű, azt az Ószövetség jelképrendszere és a hettita Tarkumuva-pecsét is bizonyítja, ugyanis az Ószövetség a
szarv jelképet "király" jelentésűnek magyarázza, Tarkumuva király nevében pedig egy
szarv-at ábrázoló hieroglifa jelenti a Tar szót (s ugyanezt a szarv alakú
Tar szójelet találjuk egy Huszka által közölt másik hettita ábrázoláson a világoszlop jele mellett). A szimbolikát ismerték a szibériai népek is, ezért szerepel sámánkoronákon és az alucsajdengi hun koronán is szarv.
4/a. ábra. A sumer TUR "belép, bejárat, létrehozni, vízözön, ár, Marduk isten" (Labat 58) jel (Götz László kézzel írt megjegyzéseivel); Marduk neve talán a sumer Amar-Utu(g) Utu-borjú "Idő-borjú" kifejezésből származik (Utu "Idő" a sumer napisten neve); a "bejárat" jelentés az égbe vezető útra, a "létrehozni" jelentés a Teremtésre, az "ár" jelentés a négy szent folyóra utalhat; a jel legkorábbi, képszerű változatai nagyon hasonlóak a fenti magyarszombatfai tál díszítéséhez
4/b. ábra. A sumer SAR "növényzet, gyümölcsöskert, kertész" jel (Labat 152); az Édenkert is az ott termő almáról híres
4/c. ábra. A sumer SAR "barázda, ad" jel (Labat 164); a bemutatott sumer jelek sajátossága, hogy a hozzájuk kötődő hangalakok között megtalálható a TUR és a SAR (amelyek a szár szócsaládjába tartoznak); a jelentések pedig gyakran a teremtett és rendezett világ középpontjához kötődnek (az "ad" jelentés azt a sóvár reménységet fejezi ki, amivel a boldogtalan utókor a Teremtő elveszített közelségére gondol)
A szócsalád elemeinek hangalakja A szócsalád tagjait a kezdőhangok alapján könnyű az ismert t-sz-h-elhalkulás hangváltozásnak megfelelő sorrendbe rakni. A nyelvészek szeretnek eljátszani ezzel a tudománytalan hipotézissel (a szabályos hangváltozások elméletének megalapozatlanságára Götz László hívta fel a figyelmet). Ennek értelmében a legkorábbi hangalak a
tar lenne (amely összefügg a
dörren tövével), s ebből alakultak volna ki a s
zár, szarv, harcos, úr alakok. Mindezeknek párja van az idegen nyelvekben is (például az
árja "nemes" szó is ebbe a szócsaládba tartozik).
Götz László arra hívja fel a figyelmet, hogy a szabályos hangváltozások helyett inkább nkább szóhasadásról kell beszélnünk, amelyre azért került sor, mert szükség volt újabb és újabb fogalmak megjelölésére. Ez magyarázná a legkorábbi és a legújabb alakok ma is megfigyelhető egymás mellett élését.
5. ábra. Ismeretlen (de feltehetően "szár") jelentésű urartui hieroglifa Barnett nyomán
A szócsalád elemeinek szemantikai összefüggésrendszereA legkorábbi vallási képzetek összefügghetnek a mennydörgéstől érzett félelemmel, ezért a
dörgés hangalakjával összefügghet az Isten neve (a Teremtő, Tórem, Thor, Taru stb. hangalakok közös része). A mennydörgést a görögök is Zeusz hangjának tartották. Ez a
Tar (vagy hozzá hasonló) istennév tehát egy hangutánzó szó származéka lehet.
Az istent a legkorábbi vallási képzetek is azonosították a Tejúttal (égigérő fával, világoszloppal, világheggyel). Szibériában e jelentéshez a
turu hangalak kötődik (ez a Tejút neve, a jelentése "út"). A magyar nyelvben ide tartozik a
szár"növényi szár" szó. A magyar népmesékben az égigérő fa szára az égbe vezető úttal azonos; s az lesz király (azaz
szár, vagy
úr), aki felmászik a fa csúcsára.
Az istennévből alakult ki a "király" jelentésű szó, amely a szóhasadás és hangváltozás során a
szár, cár, sire stb. hangalakokhoz társult. E változás szemantikai hátterét az az általános nézet adja, mely szerint a királyi hatalom isteni eredetű, vagy az uralkodó maga az isten.
A magyar
szár-nak egyrészt "növényi szár", másrészt "király" jelentése van (ez utóbbit Szár László neve illusztrálja). A szó devalválódásával alakult ki a mai
úrhangalak és az "úr" jelentés.
A magyar szócsalád tagjai az összes lényeges szemantikai változatot képviselik a
dörgés-től az
úr-ig, ami arra utal, hogy a szócsalád magyar eredetű lehet.
6. ábra. A székely írás "sz" (szár) jele a homoródkarácsonyfalvi feliratból; a fentebb látható képszerű "szár" hieroglifák az ünnepélyes alkalmazások céljait szolgálták, a mindennapi használatra már ilyen egyszerűbbet kellett kialakítani
Mit mond minderről a szár szójele?A jelek világában a hangalakon és a jelentésen túl a képi tartalmat is hasznosíthatjuk.
A függőleges egyenes a székely írásban is, meg az ótürk írásban is az "sz" hang jele, amely a
szár szójeléből (hieroglifájából) alakult ki. Ez a függőleges egyenes szerepel a "g" (ég) jelben is (ahol az égigérő fát ábrázolja), valamint az "us" (ős) jelben is (ahol a Tejút hasadékában kelő Napot jelképezi). Ezek a körülmények arra utalnak, hogy a
szár hangalak egykor nem csak növényi szárat, hanem Istent is jelentett a magyar nyelvben (ezért jelzője Istenünknek az
úr ma is).
A képszerű hieroglifák világában (a legkorábbi sumer képjelek között, az urartui hieroglif írásban, meg a magyar népi fazekasjelek között is) e függőleges egyenesnek egy oldalágakkal is rendelkező növény ábrázolása felel meg. E képszerű növényábrázoláshoz a "növényzet" jelentés és a
sar hangalak társul a sumer képírásban - ez nyilvánvalóan a magyar "növényi szár" jelentésű
szárrokonságába tartozik. Egy magyarszombatfai felülnézeti világmodellben a
sarkokon található, ami arra utal, hogy a
szár szavunk megfelelőjét tisztelhetjük a
sarok szó előtagjában is. A népi fazekasok által készített csuprok és köcsögök egy részének ez a
szár szójel alkotja az írását (írás szavunk rajzolást és írást is jelent). Ebből következően az edényt az ősvallási szimbolika a Teremtő isten jelképének tekintette és a bőség forrásával azonosította (az
Éden neve azért hasonlít a magyar
edény szóra, mert mindegyik a Teremtés helyszíne, mert az edényeink az Édent jelképezik).
7. ábra. A székely írás "us" (ős) jele a Tejút hasadékában karácsonykor kelő napisten jelképe - amiből következően a függőleges egyenes (a szár jel) maga az Isten
A szentgyörgyvölgyi tehénszobor szár szójeleA
szár szó legkorábbi ismert előfordulása a
szentgyörgyvölgyi tehénszobor fején található (előfordul a valamivel későbbi tatárlakai táblákon is). A szobrocskát 1995-ben ásta ki Bánffy Eszter régész s ma a Magyar Nemzeti Múzeum régészeti kiállításán látható. A homlokán szerepel a székely írás "sz" rovásbetűjének előképe, amelyet az 1993-ban kiadott "Bronzkori magyar írásbeliség" c. kötetemben a
szár szójeléből vezettem le. Az elvégzett akrofóniarekonstrukciok során a tehénszobor valamennyi jele esetében sikerült tisztáznunk, hogy milyen szójelről van szó vagy milyen szójelből alakult ki a megfelelő székely betű. Azaz a szobor jeleinek történetét még a szobor kiásása előtt tisztáztuk. Ennek köszönhetően a szobor feliratát azonnal el tudtam olvasni, amikor arról értesültem.
Jelentősége van annak, hogy a
szár szójele a tehén fején (homlokán) található. Itt van ugyanis a méltóságjelvények viselésének helye évezredek óta, amiből joggal következtetünk arra, hogy ez is egy méltóságjelölő szó jele.
A jelforma az égigérő fa (Tejút) végletekig leegyszerűsített ábrázolása. Egy növényi
szár - az égigérő fa - rajza. Több ősvallási ábrázolásban, jelmontázsban előfordul, amelyek alátámasztják ezt a magyarázatot. Berze Nagy János kutatásai alapján azt is tudjuk, hogy a magyar néphit szerint ez a fa azonos az Istennel.
Az égigérő fát (Tejutat) Szibériában
turu-nak (útnak) nevezik, a hettiták pedig - egy feltehetően hatti eredetű szóval -
tar-nak nevezték. Ezzel a hangalakkal függhet össze a magyar
teremtő és az obi-ugor
Tórem (Numi Tórem) istennév töve, valamint a vélük összefüggő etruszk
Numitor nevének megfelelő szótagja.
Mivel a függőleges egyenes a székely írásban is, meg az ótürk írásban is az "sz" jele, feltételezhetjük, hogy a világoszlop (égigérő fa, Tejút) neve eredetileg "t"-vel kezdődött, de egy hangváltozás, vagy szóhasadás során "s"-el és "sz"-szel kezdődő alakjai is keletkeztek.
8. ábra. A székely írás "g" (ég) jele a nikolsburgi ábécéből; a jel eredetileg szimmetrikus volt s az égbolt ívét, meg az eget tartó fát ábrázolja, s csak a rovástechnológia miatt változott meg; a középső, eredetileg függőleges egyenes az égigérő fa, azaz a szár jele9. ábra. A csencsói sarokkő sarok szójele (a székely "s" betű előképe) a világhegyen álló égigérő fát ábrázolja; azért része a fát ábrázoló szár jel, mert asarok szó összetétel, amelynek töve a szár-ból alakult ki
Összegzés
A fenti példákban szócsaládot alkotó szavak hangalakjának és jelentésének változásaira adtunk nyelvészeti, ősvallási és írástörténeti magyarázatot. Az adatok és a rájuk épített magyarázatok egységes és logikus rendszert alkotnak, amely önmagát bizonyítja. Egy igen régi (feltehetően kőkori) eredetű szócsalád nemzetközivé vált elemeit sikerült azonosítanunk. A szócsaládot szülő ősvallási képzetek és a hozzájuk tartozó jelek igen széles körben el voltak terjedve már az ókorban is.
Láttuk, hogy a
szár (sar) vagy a belőle kialakult
úr hangalakhoz a "növényi szár, növényzet" vagy az "király, úr" jelentés egyaránt hozzá tartozik - mert ezek jelentését az előidők embere nem érezte annyira távolinak, mint a modern koroké (egykor még tudták, hogy az "égigérő fa" és a "király" legalább jelképesen egy és ugyanaz). Láttuk azt is, hogy a sumerben szerepel a
sar"növényzet" valamint az
ur "úr" szó is; a sumerből oly sok mindent átvevő akkádban pedig a
sar "király" jelet találjuk meg.
Úgy gondoljuk, hogy - bár az újabb sumer szótárakban valóban nincs
sar"király" szó, némi joggal beszéltünk sumer-akkád sar "király" szóról. A sumer sar "növényzet" és az akkád sar "király" szó ugyanannak a szónak a két megjelenése. Nincs okunk kizárni azt, hogy a sumer
sar szónak volt "király" jelentése, ezt azonban csak az akkád nyelvi anyagból dokumentálták eddig (esetleg indokolatlanul minősítették csak akkádnak?). Ez persze csupán feltételezés, amit azonban némi alappal valószínűsítünk a fenti nemzetközi szócsalád adatai alapján.
Nem gondolnánk, hogy ezeket az adatokat és érvelést a "mellébeszélés" jelző kiosztásával érdemi tárgyalás nélkül át lehetne lépni. Ez ugyan kényelmes, de a legkevésbbé sem tudományos igényű eljárás lenne.
***
Szótári adatok najahuha hozzászólásából, kiegészítve a "magyar fordítás"-sal
LU2.GAL
lugal [KING "király"] wr. lugal; lu2-gal "lord; master; owner; king; a quality designation" Akk. bēlu; šarru
SAR
SAR [NAUSEATED?] wr. SAR "to be nauseated?"
kiri [ORCHARD "gyümölcsöskert"] wr. ĝeškiri6; kiri6 "(fruit) plantation, orchard" Akk. kirû
mu [GROW "dörmögés, megnőtt, termelő, gyarapodás, kinövés, terjeszkedés, termés, szaporulat, felnőtt férfi, felnyúlt, hirtelen nőtt, felnő"] wr. mu2; mu2-mu2 "to grow"
mud [RABID] wr. mud6 "rabid"
nisig [GREENERY "lomb, növényzet"] wr. nisig "greenery, vegetable(s)" Akk. arqu
sahar [POROUS? "elbódult"] wr. sahar2 "(to be) porous?" Akk. šaharru
sar [GARDEN "kert, kertész, kerti növény"] wr. sar "garden; a unit of area; a unit of volume" Akk. mūšaru
sar [RUN "csermely, esés, futás"] wr. sar "to run, hasten" Akk. hamāţu; lasāmu
sar [SHAVE "érint"] wr. sar "to shave"
sar [SMOKE "füst, pára, megsejt, odaéget, gyanít"] wr. sar "to smoke"
sar [WRITE "ír, szerző, író"] wr. sar; sarar "to write" Akk. šaţāru
šar [3600] wr. šar2; šar; šar2-šar2 "totality, world; (to be) numerous; 3600" Akk. kiššatu; mâdu
šar [MAKE SPLENDID] wr. šar "to make splendid" Akk. šarāhu
SAR.SAR
mu [GROW "dörmögés, megnőtt, termelő, gyarapodás, kinövés, terjeszkedés, termés, szaporulat, felnőtt férfi, felnyúlt, hirtelen nőtt, felnő"] wr. mu2; mu2-mu2 "to grow"
musar [GARDEN "kert, kertész, kerti növény"] wr. mu2-sar "garden" Akk. mūšaru
KUR
buru [HARVEST "aratás, arat, bő termés, szüret"] wr. buru14; gur7; gur16 "harvest, summer" Akk. ebûru
gin [MOUNTAIN "hegy, hegylakó, óriási"] wr. gin3 "mountain(s)" Akk. šadû
kur [BURN "megégés, nagy löket, patakocska"] wr. kur "to burn, light up" Akk. napāhu
kur [MOUNTAIN "hegy, hegylakó, óriási"] wr. kur; kir5 "underworld; land, country; mountain(s); east; easterner; east wind" Akk. erşetu; mātu; šadû; šadû
rašu [UNMNG] wr. rašu ""
šahan [UNMNG] wr. šahan; šahan2 ""
zizanu [CRICKET] wr. zizanu "cricket" Akk. zizānu
KUR.BAL
kurbal [COUNTRY "ország"] wr. kur-bal "overseas country"
KUR.GAR.RA
kurĝara [PERFORMER "előadó, előadóművész"] wr. kur-ĝar-ra "a cultic performer"
KUR.KAK
kurkudu [CONTAINER "tároló"] wr. kur-ku-du3; ku-kur-du3; kur-du3 "a container"
KUR.ZAG
kurzag [MOUNTAIN BORDER "hegy" + "határ"] wr. kur-zag "mountain border"
UŠ
ĝeš [PENIS] wr. ĝeš3; mu "penis; male" Akk. išaru; zikaru
nita [MALE] wr. nita2; nita; nitax(|ARAD×KUR|) "male" Akk. zikaru
unu [STICK] wr. unu10; unu8 "(wooden) stick" Akk. udugu
us [FOLLOW] wr. us2 "(to be) of a lesser quality; to drag; to stretch; to accompany, follow; a qualification of grain; to thresh (grain) by treading; to coagulate?" Akk. diāšu; redû; šadādu
us [LEAN] wr. us2 "to lean on, impose; to check" Akk. emēdu; sanāqu
us [SIDE] wr. us2 "side, edge; path" Akk. šiddu
uš [FOUNDATION] wr. uš "foundation" Akk. uššu
uš [UNIT] wr. uš "a unit of length"
UR2
murum [IN-LAW] wr. murum5; murum4; uru8 "father-in-law; brother-in-law" Akk. emu rabû
ur [BASE] wr. ur2; ĝešur2 "base, legs of a table"
ur [KEEL?] wr. ur2 "keel?"
ur [ROOT] wr. ur2; ur5 "root, base; limbs; loin, lap" Akk. išdu; mešrêtu; sūnu; utlu
UR.SAG
ursaĝ [HERO] wr. ur-saĝ "hero" Akk. qarrādu
UR.|SAL.UR|
urnig [LIONESS] wr. ur-nig "lioness" Akk. nēštu
UR
lu [PERSON] wr. lu2; mu-lu; mu-lu2; lu10; lu6 "who(m), which; man; (s)he who, that which; of; ruler; person" Akk. amēlu; ša
šuzi [UNMNG] wr. šuzi "?" Akk. ?
teš [PRIDE] wr. teš2 "pride" Akk. bāštu
teš [UNITY] wr. teš2 "unity"
ur [DOG] wr. ur; ĝešur "dog; ~ figurine; ~ toy; lion" Akk. kalbu; labbu
ur [HE] wr. ur5; ur "he; that, this same; maid, female slave; one; corresponding (to one another); like (one another)" Akk. amtu; ištēn; mithāru; šû
ur [MAN