4. ábra. Az ótürk "ök, ük, kö, kü" szótagcsoport-jel változatai (D. D. Vasziljev nyomán)
A 2. ábrán látható ótürk szótagjel a formai és tartalmi hasonlóság alapján kétségtelenül rokona a székely "ö/ő" és "harmadik k" jelnek (amelyről külön cikkben számoltunk be). A székely és ótürk jelek rokonságának több történelmi magyarázata is lehetséges. 1993-ig (a "Bronzkori magyar írásbeliség" c. kötetünk megjelenéséig) az akadémikus tudomány kutatói többnyire az ótürk jelekből próbálták meg levezetni a székely jeleket, ám ez az évszázados törekvés nem vezetett eredményre - mert a székely jelek nem az ótürkből való átvételek. Az ótürk "ök, ük, kö, kü" jel eredetileg a magyar "kő" szójele lehetett; amit a törökök elődeiktől és uraiktól: a magyariul beszélő hunok írásából vehettek át.
Ebből következően az ótürk jel a székely "ö/ő" betűeredeti formájához közelálló változatot őrizhetett meg. Fent látható előfordulásainak több tanulsága is van:
- Egyrészt az, hogy az ótürk jelnek volt olyan "kétfogú fésű" alakú lineáris változata is, amelynek formája szinte azonos a székely írás "ö/ő" betűjének alakjával.
- Másrészt az, hogy volt olyan képszerűbb (lépcsőszerűen alkalmazott hegyeket ábrázoló) formai változata is a türk jelnek, amely a székely "m" (magas) jellel azonos, vagy annak tükörképe.
Ez arra utal, hogy eredetileg a székely "ö/ő" is lépcsőszerűen alkalmazott hegyeket (azaz köveket) ábrázolt. Összefügghet ezzel, hogy a régi magyar földrajzi névanyagban a hegyeket gyakorta nevezik kőnek: pl. Bélkő.
A székely "m" (magas) jel esetében is megfigyelhető ugyanez a kettősség: ennek is van lineáris és képszerű változata a rokon írásrendszerekben (lásd ezt az "m" betűről és a budapesti hun jelvényről írt cikkekben!). Ez a pérhuzamos jelenség a székely "m" és "ö/ő" jelek rokonságszerű kapcsolatára, valamiféle összetartozására utal.
A székely "m" (magas) és "harmadik k" (kő) jelek felismerhető összefüggése a "magas kő" formula létével magyarázható és dokumentálható. Az ősvallásnak a kőkor, de legalább a szkíta kor óta alkalmazott szóbeli és grafikai jelképe ez, amely fényt vet a benne szereplő "magas" és "kő" jelek kialakulásának folyamatára. A fennmaradt emlékek alapján azt feltételezzük, hogy ezek összetartozó jelek voltak, amelyeket a "magas kő" elnevezéssel emlegettek ősidők óta. A "magas kő" formula a világhegy, vagy a világhegyet jelképező lépcsős piramisok neve és jelképe lehetett a sztyeppén. Ilyen piramisokat (földből, vagy kőből) a sztyeppi népek és az indiánok is építettek.
5. ábra. A magyargyerőmonostori kályhacsempe részlete az égigérő fa alatti világhegyet ábrázolja; ez az égbe vezető út, ezért az oldalára hegyekből rakott lépcsőt rajzolt az ismeretlen művész; a hegyek rajza itt képszerű
6. ábra. Hun csat a lépcsős toronytemplom a "magas kő" képével (Bóna István nyomán); hasonló lépcsős piramisok tucatját találjuk Kínában (a piramisokból europid múmia és "pretürk" írásemlék került elő, ahol a "pretürk" jelző "hun"-t jelenthet)
7. ábra. Lépcsős toronytemplom (a "magas kő") ábrázolása az 531 táján a mervi oázisban a szabírhunok számára készített Szent Koronáról
Az alább látható szkíta megfelelőn az "ég(i)" szójel helyett a "jó" szójelét alkalmazták (2/c. ábra). Ez a párhuzam arra utal, hogy a szkíta, az avar és a magyar ősvallás jelképrendszere közös lehetett.
A "magas" és a "kő" szójele egyaránt egy kétfogú fésűre emlékeztet, csak az egyik balra, a másik pedig jobbra irányított. Ez a tiszalöki szkíta cserépedény és a paziriki szőnyeg hasonló jeleit juttatja az eszünkbe. A szkíta ábrázolások egyértelműen az égbe vezető út egyfajta ábrázolásai, amelyet a magyar nép az ősvallás istenével azonosított valaha.
Ezek alapján a fenti szkíta jelek által ábrázolt lépcsős hegy egyik oldalát "magas"-nak, a másik oldalát pedig "kő"-nek lehetett olvasni. A lépcsős hegy neve a "magas kő" lehetett. A szolnoki karika imaszövege ehhez a megszemélyesített "magas kö"-höz szól.
8. ábra. Paziriki szkíta szőnyeg "magas Jóma kő" jelentésű képszerű ligatúrája
9. ábra. A "magas jó kő" formula a tiszalöki szkíta bögréről; a bögrén a formula lineáris változatát látjuk; mindkét oldalán egy háromfogú fésű alakú jelet találunk (ezek később kétfogú fésűvé egyszerűsödtek); a bal oldali a "magas", jobb oldali pedig a "kő" szavakat jelölhette (a közöttük lévő "jó" szójel az isten jelzője)
10. ábra. Anaszazi indián edény (balra) "Jóma jókő" ligatúrája (jobbra) feltehetően a szkíta-hun-magyar "magas kő" ligatúrának az egyik - indiánokra jellemzően tükrözött - párhuzama; a szkíta-székely és az indián jelkincs között több rokonságszerű megfelelést találunk, amelyek arra utalnak, hogy kőkori eredetű lehet ama ősvallási jelkészlet, amelynek része a "magas kő" ábrázolási konvenció is