A 10. ábrán látható formai változatból levezethető a kínai kuwen írás "ló" jele és az egyiptomi hieroglif írás ülő oroszlánt ábrázoló "l" betűje. A kőkorból öröklődött lineáris jelnek ismert lehetett az élő vagy hasonló hangalakja, de feledésbe merülhetett a képi tartalma. Ezért a sztyeppi népek a lóra, a sivatagi népek pedig a leó-ra (azaz az oroszlánra asszociáltak és a képszerűbb jeleiket ennek megfelelően rajzolták meg.
Mi ezt a kettőskereszt alakú fát hajlamosak lennénk a székely írás Egy szójelének tekinteni, mert a kettőskereszt az Egy szójele. Azonban ha ezt az istent a Közel-Keleten valamikor Él-nek nevezték (s ez volt a főisten neve Ugaritban), akkor annak a szójeléből kialakulhatott a székely "l" betű. Ez persze csak találgatás, amire nem sok írástörténeti adatunk van. Azonban mi magyarok az égigérő fával azonos Istenünket szoktuk egy élő Isten-nek nevezni s ez feljogosít bennünket a fenti feltételezésre.
Eredeztetések
Szekeres István szerint a székely "l" betű a ló (9. ábra), Pecze László szerint pedig a sumer "kenyér, táplálás" jelentésű szójelből alakult ki (7. ábra).
Szekeres István hipotézisének erőssége, hogy a székely írás "l" betűjének leggyakrabban használt formájához ad megfelelőnek látszó magyarázatot, amely
- a képi tartalomra (a ló ábrázolására),
- a kínai kuwen párhuzam ló jelentésére, valamint az akrofónia megfelelőnek tűnő rekonstrukciójára támaszkodik (a ló szójeléből szabályosan keletkezhetett az "l" betű).
Az elképzelés gyengéje, hogy
- nem ad magyarázatot a formai változatokra,
- a székely írásban szokatlan lenne, hogy egy írásjel állatábrázolásból alakuljon ki; a turulhoz kötött "p" (pihe) esetéhez hasonlóan bizonytalannak tűnik
- a székely írásban fontos ősvallási eredetű jelképekből kialakult jelekkel találkozunk s a ló kiemelkedő ősvallási jelentősége (a táltoscsikóhoz fűződő hiedelmek ellenére) nem nyilvánvaló,
- a Pecze László által bemutatott ókori la szótagjel léte magyarázatot kíván, amit Szekeres István hipotézisében nem találunk meg.
Pecze László hipotézisének erőssége, hogy
- létező ókori szójelre épít, amely formailag azonos a székely "l" betű egyik alakjával,
- az ókori la szó(tag)jel hangalakjából származtatható a székely "l" hangalak, sőt a Szekeres István által feltételezett akrofóniában szereplő ló szóval is összevethető,
- a székely írásnak mintegy 20 jele felel meg formai, ezen belül 12 jel pedig formai és tartalmi vonatkozásban is a hettita hieroglif írás jeleinek (azaz ebbe a megfeleléssorozatba beleillik a hettita la és a székely "l" párhuzam is).
Elképzelésének gyengéje, hogy
- nem magyar szójelből származtatja az "l" betűnket (pedig a kutatás jelenlegi állása alapján bizonyos, hogy a székely írás a magyar nép alkotása)
- nem tárja fel a jel ősvallási tartalmát (pedig az eddig sikeresen rekonstruált szójeleink mindegyike egy-egy fontos ősvallási téma illusztrációja).
Úgy gondoljuk, hogy a székely írásnak szoros kapcsolatai vannak egyrészt a szibériai-kínai kultúrkör írásaival; másrészt a Közel-Kelet írásrendszereivel is; mert ezek között közvetítő szerepet töltött be a kőkortól a hun korig. A székely jelek többsége talán 50 000 évvel ezelőtt alakult ki a Közel-Keleten s azt követően jutottak el a világ más területeire, közte Kínába is.
Mivel a szerzők ezek közül a kultúrterületek közül csak az egyikre támaszkodva dolgozták ki a hipotézisüket, szükség lehet a két szerző eredményeinek összevetésére. Olyan elméleti konstrukciót kellene kidolgozni, amelyik szélesebb alapokra épít és figyelembe veszi az általuk elhanyagolt (például ősvallási) szempontokat is. Ha létezik ilyen átfogó összefüggésrendszer a valóság tényei között és képesek leszünk ennek a megfogalmazására, akkor Szekeres István és Pecze László elképzelései nem cáfolni, hanem erősíteni fogják egymást.
Ősvallási háttér
A székely írásban több olyan jel is megtalálható, amelyik a magyar Isten nevének elemeit: "us" (ős) és "nt/tn" (Ten); valamint jelzőit: "j" (jó), "gy" (egy) , "n" (nagy) jelképezte valaha. Ezért várható, hogy az élő jelzőnek is megtaláljuk a megfelelőjét a székely írásban. Erre alkalmas lehet a székely "l" betű, de ez a kapcsolat egyelőre nem bizonyítható, legfeljebb sejthető.
Istenünk élő jelzőjének megfelelője kimutatható a Közel-Kelet névanyagában, ahol a székely "l" elődje vélhetően kialakult. Szerepel a görög Heliosz napisten - feltehetően anatóliai eredetű - nevében, a sémi Elohim "istenek" szóban, a Halüsz folyónévben és az ugariti Él főisten neveként is.
A magyar szavak közül ide sorolható az ölyv (eredetileg heli) neve is. Ugyanez a gyök megtalálható a sólyom, a karvaly és a turul madárnevekben is - mert ezek a napistent jelképezhették.
Ha a székely "l" valóban az él, élő gyök szójeléből alakult ki, akkor ennek származéka lehet a hettita la és a Szekeres István által feltett ló szójel is. Ide vonható talán az egyiptomi hieroglif írás (ülő oroszlán formájú, a kínai kuwen jelre emlékeztető) "l" betűje is.
Ez esetben a hegyet ábrázoló, de kettőskereszttel kiegészített jelforma jelölhette az Isten élő jelzőjét. Ennek egyik változata lenne a sumer ninda"kenyér, táplálás" szójel - mert a kenyér "élet", a táplálék pedig "élelmiszer". Ez azonban csak egy hipotézis, aminek pusztán gondolatébresztő szerepet szánunk.
***
Irodalom